4 regels om gezonder te leven

Zit je niet helemaal lekker in je vel, ben je vaak ziek of herstellend van corona? Dan kun je wel wat gezondheid gebruiken. Van gezond eten en drinken tot ontspanning: jouw lichaam heeft het allemaal nodig. Toch kan het lastig zijn om jouw levensstijl ineens drastisch te veranderen. Daarom geven we je in dit artikel vier tips om een gezonde levensstijl te creëren.

1.   Eet gezond én lekker

Een gezonde levensstijl gaat gepaard met gezonde voeding. Daarom is het belangrijk dat je voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Deze zitten boordevol vitamines en mineralen die je helpen om je fitter en energieker te voelen. Vind je het lastig om voldoende groente en fruit binnen te krijgen, start de dag dan met een smoothie. Maak hier een combinatie tussen fruit en groente. Zo gaan bananen en spinazie heel goed samen. Op die manier heb je jouw vitamines in een aantal slokken binnen.

Zorg er daarnaast voor dat je elke maaltijd de drie macronutriënten binnenkrijgt. Dit zijn: eiwitten, vetten en koolhydraten. Door deze iedere maaltijd binnen te krijgen, stijgt je bloedsuiker minder snel. Hierdoor zul jij tussendoor minder snacken.

2.   Volg de 80/20-regel

Moet je dan altijd gezond eten? Natuurlijk zeker niet. Het leven moet wel een beetje leuk blijven natuurlijk. Houd dus rekening met de 80/20-regel, waarbij 80% gezonde voeding is en 20% ongezond. Bestel dus lekker die pizza of eet die bak Ben & Jerrys op, zolang je dit maar met mate doet.

3.   Hydrateer je lichaam

Voldoende water is goed voor je, maar waarom eigenlijk? Voldoende water is belangrijk voor de transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam, het regelen van de lichaamstemperatuur en de opname van voedingsstoffen in de darmen. Voldoende redenen om genoeg water te drinken dus! Een persoon heeft gemiddeld 2 tot 2,5 liter water per dag nodig. Dit kan soms best veel en een beetje saai zijn. Wil je hier wat meer variatie in? Dan is de waterdispenser van Brita een goede oplossing. Deze watermachine tovert je kraanwater om in gefilterd water naar smaak: van plat en bruisend tot warm of gekoeld.

4.   Voorkom stress

Hoe gezond je ook eet en hoeveel je ook drinkt, wanneer je veel stress ervaart zul jij je niet goed in je lichaam voelen. Stress is namelijk heel slecht voor je gezondheid. Zo kan stress onder andere zorgen voor hoofdpijn, buikpijn, rugklachten en weinig slaap. Maar als jouw stressniveau erg hoog is en voor een lange tijd aanhoudt, kan dit ook leiden tot psychische klachten, zoals verslaving, angst en depressie.

Heb jij last van stress, dan zijn er veel manieren om deze te verminderen. Dit doe je door vaker te ontspannen. Probeer bijvoorbeeld 10 minuten per dag te mediteren of aan mindfulness te doen, begin met yoga of lees een boek in plaats van urenlang naar die serie te kijken. Al deze vormen van ontspanning kunnen ervoor zorgen dat je stress voorkomt of dat je stress vermindert. Ontspan dus voldoende en wees een beetje lief voor jezelf.

Wij hopen dat deze tips je helpen de stap richting een gezondere levensstijl te maken. Heel veel succes!

Keep Exploring
Onzeker over een kleine cup? Zo laat je je borsten optisch groter lijken