Werken klantenkaarten nog wel?

Vraag je soms wel eens af of al die plastic kaarten nog wel werken? Je kan een winkel niet binnenstappen of ze vragen om je klantenpas. Als je na de sportschool gaat kom je binnen met – jawel – je plastic pasje. Er zijn honderden manieren te bedenken waarop plastic pasjes nog steeds werken. Nu denk jij misschien als ondernemer of als zakenman: what’s in there for me? In deze blog vertellen we jou waarom plastic pasjes nog steeds werken.

We zeiden het net al even kort: want plastic kaarten worden nog dagelijks gedrukt en uitgegeven. Maar waarom is dat? Je wilt je als bedrijven of als ondernemer verbinden met je klanten of met potentiele klanten. In een wereld waarin concurrentie steeds groter wordt, werd er jaren geleden een manier gevonden om klanten blijvend te binden. Bijvoorbeeld door speciale kortingen te geven, spaaracties te organiseren of door tegoed op te waarden.

Waarvoor dient een plastic pas allemaal?

  1. Klantenkaart om meer loyaliteit te creëren
  2. Plastic pas met tegoed erop, denk aan een waardebon
  3. Voordeel sparen bij een specifieke winkel of winkelketen
  4. Data-informatie voor de ondernemer

Het oude zegeltjes sparen

En heel gek is dat niet, heel vroeger konden mensen bijvoorbeeld al zegeltjes sparen voor bijvoorbeeld serviezen, dagjes uit of producten uit de winkel. De zegeltjes werden grotendeels vervangen toen bedrijven begonnen met pasjes bedrukken. Want juist het verbinden van klanten is in deze tijd erg belangrijk. En plastic pasjes kunnen daar nog steeds bij helpen.

Nu dat de online wereld steeds meer is verweven met ons dagelijkse leven, hebben pasjes weer een tweede leven gehad. Juist dat pasje is namelijk de verbinding tussen deze werelden. Zo kun je data halen wanneer de pasjes worden gescand zodat je weet wie er op welke tijden boodschappen doen en wie er regelmatig langskomt. Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat het pasje is gekoppeld aan een applicatie. Zodat je de bezoeker of de klant nog meer kan dienen in de vraag naar gepersonaliseerde aanbiedingen.

Toepassingen van een plastic pas

Is een plastic pas dan alleen van toepassingen als je een winkel hebt. Denk bijvoorbeeld om tegoedbonnen te maken of om te sparen voor voordelen? Nee, zeker niet. Zo heb je bijvoorbeeld bij Tempo Team een persoonlijke pas waarmee uitzendkrachten kunnen sparen voor bijvoorbeeld bonnen of producten. Hoe meer en hoe vaker ze werken, hoe meer ze sparen. Daarnaast worden de passen ook gebruikt om de uren te registeren. Maar ook fitnesscentra gebruiken pasjes al jaren om mensen toegang te verlenen aan de sportschool. En zonnestudio’s gebruiken de pasjes om op deze manier persoonlijke informatie te krijgen. Denk aan welke producten ze hebben gebruikt en onder welke zonnebank ze gingen. Ook krijgen ze zo informatie over hoe lang ze gebruikt hebben gemaakt van de zonnebank. Allemaal handige informatie opgeslagen op zo’n handig pasje.

Een pasje werkt dus vandaag de dag nog steeds. De vraag is vooral: welke onderwerpen heb jij nodig als bedrijf of ondernemer. Denk aan voordeel sparen, data opslaan, tegoeden opwaarderen of juist meer loyaliteit creëren? Het is allemaal mogelijk met een plastic pas op maat.

Keep Exploring
Een kast vol maar niets om aan te trekken? Zo vind je inspiratie