6 gezonde snacks voor op kantoor

Als je acht uur of meer per dag werkt, kan het lastig zijn om gezond te eten. Tenzij je je lunchtrommel ’s ochtends vol stopt met gezonde tussendoortjes. Dan heb je altijd wat bij de hand als je trek hebt en grijp je niet naar ongezonde snacks uit de kantine of de snoepautomaat. Dit zijn zes gezonde snacks voor op kantoor:

1. Fruit

Stop iedere dag een appel, peer of handje druiven in je lunchbox. Of nog beter: maak een lekkere fruitsalade. De vezels in fruit geven je een verzadigd gevoel, het sap hydrateert je lijf en de vitamines en mineralen peppen je op en geven je weerstand een boost.

Zorg dat je niet iedere dag hetzelfde fruitsoort eet, maar wissel vooral af met verschillende soorten fruit. Dan verveelt het niet en krijg je steeds verschillende soorten voedingsstoffen binnen. Je lichaam heeft immers verschillende vitamines en mineralen nodig om gezond te blijven.

Combineer fruit ook eens met gezonde eiwitten, zoals Griekse yoghurt of kwark. Dat is niet alleen erg lekker. Je krijgt er nóg langer een verzadigd gevoel van, zodat je niet eens dénkt aan de snoeppot van je collega. Bovendien ondersteunen eiwitten de opbouw van spieren en andere weefsels in je lijf.

2. Noten

Noten zijn een ideale snack voor als je stevige trek hebt. De vetten, vezels en eiwitten stillen je honger meteen en geven je lange tijd een verzadigd gevoel. Bovendien krijg je ook nog eens vitamine E, calcium, magnesium en kalium binnen.

Noten bevatten behoorlijk wat calorieën, dus neem maximaal een handje per dag. Vul bijvoorbeeld een klein zakje met een handje noten en neem dat mee naar kantoor. Dan weet je zeker dat je niet van blijft eten.

Koop ook vooral rauwe noten in plaats van de gebrande en gezouten variant. Dan voorkom je dat je te veel natrium en ongezonde vetten binnenkrijgt.

3. Groentechips

Grijp jij naar chips als je trek hebt? Kies dan voor groentechips als gezond alternatief voor aardappelchips. Dan vermijd je snelle koolhydraten, die je suikerspiegel laten stijgen en voor vetopslag zorgen.

Groentechips maak je gemakkelijk zelf van wortel, bietjes, pastinaak, aubergine en zelfs van boerenkool.

4. Rijstwafels met hummus

Volkoren rijstwafels met hummus zijn ideaal als je zin hebt in iets hartigs. Hummus is bijzonder vezelrijk en bevat daarnaast gezonde vetten en eiwitten. Na deze snack voel je je lange tijd verzadigd.

De vezels in volkoren rijstwafels dragen eveneens bij aan een aangenaam vol gevoel. Bovendien vertragen ze de opname van koolhydraten, zodat je geen last hebt van vetopslag, een schommelende suikerspiegel of een energiedip.

Je maakt hummus trouwens het beste zelf omdat kant-en-klare hummus uit de supermarkt vaak allerlei ongezonde toevoegingen bevat. Wil je nog wat extra eiwitten binnenkrijgen voor een extra verzadigd gevoel, voeg dan een plakje kip- of kalkoenfilet toe.

Heb je geen hummus in huis of geen tijd om het te maken, dan voldoen pindakaas, plakken avocado of notenpasta ook prima als gezond beleg.

5. Fruit- en notenrepen

Als je enorme zin hebt in iets zoets, laat je dan niet verleiden tot een gevulde koek uit de kantine of een ‘gezonde’ reep. Maak écht gezonde repen van gedroogd fruit en noten, bijvoorbeeld fruitrepen met amandelen. Dan krijg je alleen maar gezonde voedingsstoffen binnen.

6. Snackgroenten

Snackgroenten, zoals snackkomkommer of snoeptomaatjes, zijn een vezelrijke snack die je van vitamines en mineralen voorziet. Ze geven nieuwe energie, zodat je er weer even tegenaan kunt. Ben je niet zo gek op groenten, dan kan een gezonde dip helpen. Denk bijvoorbeeld aan hummus of een dip van yoghurt, olijfolie en gedroogde kruiden.

Keep Exploring
Een kast vol maar niets om aan te trekken? Zo vind je inspiratie