AI is van de werkvloer niet meer weg te denken. Ook in de contentmarketingbranche worden steeds meer taken door programma’s zoals ChatGPT overgenomen. Voor het ongetrainde oog lijkt het zelfs bijna alsof een contentspecialist bijna niets meer te doen heeft, maar is dat wel zo? Hoeveel taken kan AI echt overnemen en hoeveel input heeft het daar van een specialist voor nodig? We vroegen het aan de medewerkers van Semwerkt, een online marketingbureau in Hoorn.
Hoe ziet het contentteam van Semwerkt er uit?
Op de contentafdeling van Semwerkt werken vier specialisten, van wie twee zich ook nog met SEO (zoekmachine-optimalisatie) bezighouden. Daarnaast werkt er bij Semwerkt ook nog een aparte social media-specialist, die zich ook met de content voor op de socials van klanten bezighoudt. Bij Spirit24 gingen we met hen om de tafel om te vragen hoeveel zij AI nu echt gebruiken.
AI als inspiratie
Eén woord kwam tijdens het gesprek steeds terug: inspiratie. Programma’s zoals ChatGPT zijn heel handig om inspiratie op te doen, bijvoorbeeld bij een writer’s block of als een specialist niet precies weet hoe hij iets moet verwoorden. Een moeilijk onderwerp in professionele taal verwoorden, is iets wat ChatGPT bijvoorbeeld goed kan. De contentspecialisten schrijven een tekst in termen die zij zelf begrijpen en laten ChatGPT dan bepaalde zinnen of termen verbeteren. Ook als een contentspecialist niet zo’n goede dag heeft en moeite heeft met het schrijven van correcte zinnen, kan AI helpen om de tekst beter leesbaar te maken. Als het gaat om posts voor op social media, is ChatGPT daarnaast heel handig. Soms kunnen die in een keer worden gegenereerd en daarna meteen online, maar vaak bieden de ideeën van ChatGPT een goed beginpunt.
Nieuwe teksten, ja of nee?
AI wordt steeds beter in schrijven, maar als een tekst volledig door AI is geschreven, valt dat volgens de contentspecialisten van Semwerkt meestal wel te herkennen. De patronen van ChatGPT zijn heel voorspelbaar en als je ze eenmaal doorhebt, is het makkelijk ze online te herkennen. Daarom – en omdat ChatGPT meer dan eens foutieve informatie hallucineert – vinden de specialisten het (nog) niet fijn om nieuwe blogs en artikelen door AI te laten schrijven. Maar als een tekst moet worden herschreven of als er een samenvatting van moet worden gemaakt, biedt AI wel degelijk uitkomst. Ook voor het maken van bulletlijstjes zetten ze AI in. Hebben ze heel veel informatie die ze niet in een kort lijstje weten te verwoorden, dan vragen ze het aan hun AI-collega.
Teksten nakijken
Semwerkt heeft het voordeel van een ervaren content editor, die lange teksten op taal- en stijlfouten nakijkt. Maar als hij iedere korte tekst die online wordt geplaatst moet gaan nalezen, is hij natuurlijk wel 24 uur per dag bezig. Ook op dat punt is ChatGPT een redder in nood. Zet een tekst in de chat en vraag ChatGPT om het na te kijken en je krijgt een lijst met alles wat het programma opvalt. Dit helpt op de social advertising-afdeling bij het nakijken van teksten, maar helpt de contentspecialisten ook om korte teksten of teksten die met spoed af moeten na te kijken. Zo bespaart ChatGPT de specialisten van Semwerkt veel tijd.
Je contentmarketing laten regelen door echte specialisten?
Wil je je contentmarketing door echte specialisten laten regelen, dan zit je bij Semwerkt dus goed. ChatGPT wordt bij dit online marketingbureau gebruikt als een gereedschap, maar niet als vervanging. Gehallucineerde informatie en geamerikaniseerde teksten zul je van Semwerkt dus niet ontvangen. Wil je meer weten? Bezoek dan de website van Semwerkt.